Řidiči autobusů – tedy řidič vlastnící průkaz skupiny D spadal do konce roku 2024 do takzvané 5. třídy zaručených mezd. Ta zajišťovala pro řidiče jasnou a nepodkročitelnou hranici u mzdy za řízení. Z této zaručené mzdy se také odvozovala i výše takzvaného „čekání mezi spoji„. Mzda pro tuto skupinu rostla až do roku 2022. V roce 2023 a 2024 se nenavyšovala a zůstala tak na úrovni 143,3 Kč. Nejen ve firmách, kde nepůsobí odbory, často za tuto řidiči jezdili i například v roce 2024. Ve firmách, kde působí odbory se daří vyjednávat vyšší hodinové sazby, pohybují se aktuálně v průměru okolo 180,- Kč. Kdyby byla ovšem zachována zaručená mzda a pokračoval by její růst dle dřívější prognózy, byla by běžná hodinová sazba 186,6 Kč na hodinu. Odbory při tvrdých vyjednáváních již na jaře roku 2024 trvaly na ukotvení 1,5 násobku minimální mzdy, která by této částce odpovídala, do kolektivní smlouvy vyššího stupně. Dokonce k tomuto vzniklo a bylo podepsáno Memorandum, kde se k tomu sociální partneři zavázali.
Je nutné uvést, že k tomu se jim také započítávají příplatky za práci v noci, o svátcích, víkendech… nebo za přesčasovou práci. Pro některé řidiče je také ke mzdě připočítáván příplatek za takzvané ztížené pracovní prostředí. Ten činí vždy minimálně 10 % minimální mzdy. Ale slovíčko minimálně většina zaměstnavatelů přehlíží a pokud již řidičům příplatek přizná, tak opravdu jen ten nejnutnější.

Díky Memorandu uzavřenému v květnu 2025

Proč nesrovnávat řidiče autobusů se strojvedoucím?
V lednu 2025 se objevil inzerát společnosti RegioJet, který nabízí BEZ PŘESČASŮ, tedy za základní pracovní dobu, která činí v průměru 168 hodin, mzdu 60 – 80 000 Kč – s praxí 3 roky.

Výcvik a zaškolení strojvedoucích je také „běh na dlouhou trať“. RegioJet v inzerátu nabízí strojvedoucím stálý pracovní turnus s 14 až 15 směnami měsíčně, což znamená, že 14 až 15 dní v měsíci mají volno. Noční směna připadá pouze na jednu z těchto směn. Průměrná pracovní doba činí 37 hodin týdně. Celá doba strávená v práci se jim ZAPOČÍTÁVÁ DO PRACOVNÍ DOBY (jak je to s touto dobou u řidičů autobusů – více zde), tedy i případné čekání na „konečných“ zastávkách…. O takových podmínkách si řidiči autobusů mohou zatím jen nechat zdát. Pokud mají volno alespoň 2 celé víkendy v měsíci, jsou šťastní.
Kromě náboru zkušených strojvedoucích dává RegioJet příležitost i zájemcům s technickým vzděláním prostřednictvím vlastního školícího programu, který je zaměřen především na uchazeče z řad autobusových řidičů. Délka školení se pohybuje mezi 10 až 12 měsíci, během nichž uchazeči pobírají pravidelnou mzdu.
Pro srovnání, získání řidičského průkazu skupiny D – řidič autobusu + získání takzvaného profesního řidiče autobusu trvá v průměru 6 – 8 měsíců. V dobách dřívějších bylo možné řidičský průkaz získat třeba v rámci vojenského výcviku. Pokud si oprávnění chcete pořídit dnes, musíte si připravit alespoň 70 000,- Kč, připravit se na to, že jeho výcvik bude probíhat v době vašeho osobního volna v současném zaměstnání a pak také projít školením profesní způsobilosti, které Vám zabere další 140 nebo dokonce 280 hodin. V učebně tak trávíte minimálně 4 týdny celý den, což již souběžně s jiným zaměstnáním provádět nelze. Tou dobou ale ještě většinou nejste zaměstnáni u některého z dopravců a musíte tedy počítat s tím, že nájem, stravu a další poplatky za Vás nikdo jiný hradit nebude. Někteří zaměstnavatelé získání řidičského průkazu proplácejí, ale vždy s nějakým závazkem a pokud nový řidič nebo řidička zjistí, že tuto práci kvůli její náročnosti nezvládá a brány společnosti opouští, musí pak úhradu stejně provést ze svého.
